Tyrinėdami priešmokyklinukai atranda pasaulį

Priešmokykliniame amžiuje mokiniai domisi viskuo: noriai tyrinėja, kasdien išbando naujus dalykus, eksperimentuoja. Bandymai, eksperimentai, tyrinėjimai – tai aktyvi veikla, kurios metu mokiniai kaupia patirtį, diskutuoja, sutelkia dėmesį, samprotauja, kritiškai mąsto, įsimena, suvokia.
Norėdami suvokti dalyko esmę mokiniai turi patys veikti, tyrinėti, eksperimentuoti, išsiaiškinti, atrasti ir pažinti, todėl mes per įvairius išgyvenimus ir pažinimo jausmą, tuo pačiu lavinam savo pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausymą. Atlikdami eksperimentus vaikai gerina rankos – akies koordinaciją, lavina rankytę, pastabumą, susikaupia, smalsauja, išlaiko dėmesį, išbando savo jėgas, sumanumą, reakciją, be to mokomės kantrybės, laviname savo gebėjimus, kaupiame patirtį.
Kiekvienas eksperimentas mano mokiniams suteikia pasididžiavimo bei pasitikėjimo savimi jausmą, nes žinios jiems nėra primetamos, o visas tiesas atranda patys.
Įrodyta, kad ikimokykliniame amžiuje intensyviausiai formuojasi pažintiniai mokinių gebėjimai kurie lemia ne tik tai, kaip jiems toliau seksis mokykloje, bet ir vėlesniame gyvenime – renkantis studijas, profesiją, tarpasmeniniuose santykiuose, realizuojant save ir t.t. Todėl labai svarbu užtikrinti mokiniams tinkamą ugdymą pirmaisiais šešeriais gyvenimo metais.
Labai svarbu, kad mokiniai tobulintų jau turimus pasaulio pažinimo būdus ir išbandytų naujus. Todėl mokiniams siūlau tyrinėjimo klausimus bei įvairias idėjas, skatinančias išbandyti vis naujus pasaulio pažinimo būdus vis kitomis mokiniams neįprastomis aplinkybėmis.
Vaikų veikla, pedagogo parinktos ugdymo formos, būdai ir metodai padeda priešmokyklinukui tobulinti savą pasaulio pažinimo stilių, ugdytis pojūčius, suvokimą, mąstymą, kalbą ir kitus pažinimo procesus.
Naudinga numatyti įvairių idėjų mokinių veiklai. Tyrinėdami visais pojūčiais, stebėdami, išbandydami, eksperimentuodami, spręsdami problemas kūrybiškai įgyvendindami pasiūlytas kuo įvairesnes, netikėtas idėjas, mokiniai kaupia pažinimo patirtį, jų susidarytas pasaulio vaizdas tampa vis sudėtingesnis.
Taigi būtina numatyti daugybę integralių temų ir problemų, skirtų pasauliui pažinti. Šios temos problemos ir projektai dažniausiai vienija įvairias vaiko ugdymo sritis – ne tik pažinimo, bet ir komunikacinę, socialinę, meninę judėjimo veiklą ir kt.
Visgi, svarbiausia nepamiršti, kad geriausias mokinių ugdymas būna tuomet, kai jis vyksta nepastebimai, nuoširdžiai ir natūraliai.
Neringa Matuizienė,
„Revuonos“ vidurinės mokyklos
priešmokyklinio ugdymo mokytoja