Likimas buvo negailestingas ir antrajam ANBO II
Latvijoje sekmadienį nukrito atkurtas istorinis Antano Gustaičio ANBO II lėktuvas. Katastrofos metu žuvo vienas iš dviejų juo skridusių lietuvių, kitas išgabentas į ligoninę.
Panašu, jog baltų sparnų padangę – Pociūnus pastaruoju metu nesėkmės lydi viena po kitos. Nesibaigiantis finansinis ginčas tarp sklandytojų, lėktuvo „An-26“ vagystė iš Kauno parašiutininkų klubo, o dabar… katastrofa Latvijoje. Prienuose puoselėtas, prieniškio Rolando Kalinausko rankomis atkurtas lėktuvas Priekulių aerodrome nukrito tik pakilęs kartu su jo savininku, projekto vadovu ir mecenatu Arvydu Šabrinsku. Kartu su juo skrido ir sužeidimų katastrofos metu patyrė Valdas Černius.
Nelaimė apie 13.30 val. įvyko netoli Cėsių. Lėktuvui kylant atsirado gedimas lėktuvo variklyje, pilotas, manoma, bandė apgręžti lėktuvą, bet lėktuvas staiga smigo žemyn ir, dideliu greičiu atsitrenkęs į žemę, sudužo. Ši katastrofa tarsi pakartojo pirmojo ANBO II lėktuvo likimą.
Pirmas bandomasis konstruktoriaus Antano Gustaičio sukurto lėktuvo ANBO II skrydis įvyko 1927 m. lapkričio 10 d. Lėktuvas buvo naudojamas iki 1934 m. Lietuvos kariuomenėje ir Lietuvos aeroklube. 1928–1930 m. lėktuvas tarnavo jaunųjų karo lakūnų mokymo reikalams, o po kapitalinio remonto 1931 m. buvo padovanotas Lietuvos aeroklubui ir tarnavo civilinių lakūnų mokymui ir treniruotėms. Lietuvos aeroklube buvo eksploatuojamas beveik 4 sezonus. 1934 m. rugpjūčio 26 d. įvyko katastrofa – lėktuvas sulūžo ore, o lakūnas žuvo. Spėjama, jog pilotas buvo neįgudęs ir nelaimė įvyko apvertus lėktuvą ant nugaros.
Katastrofą patyręs ANBO II pagamintas tik vienas. Antrasis ANBO II buvo pagamintas Pociūnuose – pagal pirmojo lėktuvo istorines nuotraukas ir brėžinius. Entuziastai R. Kalinauskas ir A. Šabrinskas konstruoti lėktuvą pradėjo 2012 m. Į pirmąjį skrydį lėktuvas pakilo 2016 m. spalio 18 d. Pociūnuose jis ir buvo laikomas. Čia įrengtas ir simbolinis ANBO „ofisas“. Lėktuvas buvo įvairių aviacijos švenčių dalyvis, juo buvo vykdomi pramoginiai skraidinimai.
Aviacijos inžinierius, lakūnas, brigados generolas A. Gustaitis tarpukariu sukūrė iš viso devynių tipų ANBO lėktuvus, kurie buvo plačiai naudojami karo aviacijoje lakūnams mokyti ir žvalgybinėms užduotims atlikti. Nuo 1925 iki 1939 m. buvo pagaminti 66 įvairių tipų lėktuvai.