Kaip veikia „Google“ paieška?
Daugelis iš mūsų kiekvieną dieną naudojasi „Google“ paieška. Naudojimasis ja yra itin paprastas: mes įvedame raktinius žodžius į užklausos langelį ir paieškos sistema akimirksniu mums pateikia dešimtis rezultatų puslapių su šimtais ar net tūkstančiais išreitinguotų svetainių, susijusių su mūsų pateikta užklausa. Ir nors „Google“ paieška naudojamės kasdien ir dažniausiai ne vieną kartą, daugelis mūsų net nesusimąsto, kaip ši paieškos sistema veikia bei kaip ir kodėl puslapiai užima vienas ar kitas vienas paieškos rezultatų puslapiuose.
Konkretūs „Google“ sistemos veikimo principai nėra viešinami, tačiau remdamiesi „Google“ atstovų viešai komunikuojama informacija, registruotais patentais ir skaitmeninės rinkodaros bei SEO specialistų patirtimi, mes galime susidaryti bendrą vaizdą apie tai, kaip veikia „Google“ paieškos sistema. Paieškos naudotojams tais leis geriau suprasti, kaip ir kodėl svetainės atsiduria paieškos rezultatų puslapiuose, o svetainių savininkams padės sužinoti kas yra SEO, kaip tinkamai atlikti svetainės SEO optimizavimą bei pasiekti aukštesnių pozicijų paieškos rezultatų puslapiuose.
Puslapio atradimas
Kad konkretus puslapis galėtų atsidurti „Google“ paieškoje, pirmiausia paieškos sistema turi jį aptikti. Internete neršia daugybę „Google“ paieškos sistemos botų, kurie ieško naujų, dar neaptiktų ir neišanalizuotų puslapių (bei taip pat aplanko jau žinomus, senesnius puslapius). Naujus puslapius „Google“ botai gali aptikti sekdami interneto platybėse aptinkamas aktyvias nuorodas, vedančias į tuos puslapius arba pačios svetainės savininko kuruojamus svetainės žemėlapius (angl. Sitemaps).
Puslapio analizė
Aptikusi naują puslapį, sistema pradeda jį analizuoti (iš pradžių – analizuojant puslapio HTML struktūrą ir taip pateikiamą informaciją), kad galėtų suprasti, kokia yra jo paskirtis, ar jis yra kokybiškas, ar jis nėra jau egzistuojančio puslapio kopija ir t.t. Jei „Google“ negalėtų atskirti, puslapių pagal jų paskirtį, kokybę ir kitus kriterijus, tuomet tokia paieškos sistema nebūtų labai naudinga lankytojams.
Puslapio indeksavimas
Aptikusi ir išanalizavusi konkretų puslapį, „Google“ paieškos sistema sprendžia, ar puslapis gali būti indeksuotas, t.y. įtrauktas į duomenų bazę, kuri yra reitinguojamų ir naudotojams pateikiamų svetainių pagrindas. Išreitinguodama ir galiausiai pateikdama svetaines vartotojams, „Google“ kiekvienu atveju „komunikuoja“ būtent su šia indeksuotų puslapių duomenų baze.
Puslapių reitingavimas
Būtent ši komunikacija tarp paieškos užklausos ir indeksuotų puslapių duomenų bazės yra pagrindinis veiksnys, nulemiantis paieškos rezultatų aktualumą ir kokybę. Kiekvienos užklausos atveju „Google“ sistema atrenka svetaines, kurios yra susijusios su pateikta užklausa. Šiai atrankai yra naudojami įvairūs algoritmai, kurie analizuoja įvairias puslapio savybes, kad nustatytų jo atitiktį paieškos užklausai. Tam tikslui yra analizuojama puslapio pavadinimas, antraštės, poraštės, tekstas, paveikslėliai ir daug kitų elementų. Taip pat yra atsižvelgiama ir į su pačia užklausa susijusius veiksnius: naudotojo vietovę, naudojamą įrenginį ir kt.
Atrinkusi aktualiausius ir labiausiai užklausą atitinkančius puslapius, sistema pasitelkia kitus, su reitingavimu susijusius algoritmus, kad išreitinguotų puslapius. Šiam tikslui taip pat analizuojami įvairūs su puslapiu susiję vidiniai ir išoriniai (pvz. atgalinės nuorodos) elementai. Taip pat nereikia pamiršti ir to, kad be įprastų algoritmų, „Google“ taip pat naudoja ir dirbtinį intelektą. Visi šie veiksniai, veikiantys kartu ir analizuojantys šimtus skirtingų faktorių, galiausiai sukuria visiems mums pažįstamus paieškos rezultatų puslapius.
Žinoma, tai yra tik labai abstrakti „Google“ paieškos veikimo principų apžvalga. Tačiau tokių pagrindinių principų supratimas yra būtinas, jei galvojama apie savo svetainės SEO optimizavimą ar žinių šioje srityje gilinimą.