Rinkodara ir reklama – žvilgsnis į pastaruosius 50 metų ir ko tikėtis ateinančiais 2024-aisiais?

Nuo reklaminių kampanijų, vykdomų paštu ir telemarketingo iki aukso amžių išgyvenusių reklamų socialinėse medijose. Metams bėgant rinkodara gerokai pasikeitė – nuo tradicinės masinės reklamos pereita prie tikslingesnio ir asmeniškesnio būdo pasiekti vartotojus. Ši sritis ir toliau sparčiai keičiasi dėl naujų technologijų ir platformų, leidžiančių rinkodaros specialistams diegti naujoves bei pritaikyti savo strategijas prie kintančių vartotojų poreikių. Tad kaip bėgant laikui keitėsi rinkodaros pasaulis ir ko tikėtis ateinančiais 2024-ais metais? Savo įžvalgomis dalijasi kūrybinės agentūros „Love Media“ vadovė Armina Staniulienė.

1970-ieji. Reklamos per televiziją suklestėjimas. Šiame laikotarpyje televizija tapo dominuojančia rinkodaros priemone. Reklamuotojai pradėjo kurti skambias melodijas, dainas, įsimintinus šūkius ir patrauklias reklamas, kurios pritrauktų auditorijos dėmesį. Daugelis dar iki pat šių dienų puikiai pamena tokius reklaminius šūkius kaip „Ahoy, pone bebre!“, „Tikro vyro kvapas“ ar garsiąją „L’Oréal Paris“ frazę „Nes TU to verta“. Nuolatos televizijoje skambėjusios frazės net ir praėjus keliems dešimtmečiams vis dar yra išlikusios žiūrovų atmintyje.

1980-ieji. Tiesioginė ir duomenų bazių rinkodara. Devintajame dešimtmetyje pradėjo populiarėti tiesioginės rinkodaros metodai. Šiame laikotarpyje vis dažniau pašto dėžutėse buvo galima rasti įvairių reklaminių skrajučių ar sulaukti pardavimų agento skambučio į duris. Itin populiarus tuo laikotarpiu buvo ir telemarketingas, o klientų duomenų bazių naudojimas suteikė galimybę kurti tikslinius ir asmeninius rinkodaros pranešimus.

1990-ieji. Skaitmeninės rinkodaros pradžia. Atsiradus internetui, pradėjo formuotis ir pirmosios skaitmeninės rinkodaros užuomazgos. Interneto svetainės, el. pašto rinkodara ir reklaminiai skelbimai suteikė naujų galimybių pasiekti konkrečias demografines grupes. Šiame dešimtmetyje smarkiai išpopuliarėjo ir grandininiai el. laiškai, tačiau jų šlovės valanda ilgai netruko – jau kito dešimtmečio pradžioje tokia el. laiškų forma buvo priskirta spam‘ui (liet. pašto šiukšlėms).

2000-ieji. Socialinės medijos ir mobiliosios rinkodaros iškilimas. Šiame dešimtmetyje išpopuliarėjo socialinės medijos platformos „Facebook“, „Twitter“ ir „YouTube“. Tiesa, pirmasis socialinis tinklas, surinkęs milijoną aktyvių vartotojų buvo „MySpace“ – šis pasiekimas fiksuotas 2004 m. Vis labiau ėmė plisti ir išmanieji telefonai, dėl ko didesnę reikšmę įgavo ir mobilioji rinkodara.

2010-ieji. Duomenimis pagrįsta rinkodara ir personalizavimas. Šiuo laikotarpiu prasidėjo perėjimas prie duomenimis grindžiamos rinkodaros. Turėdami tinkamus duomenis, rinkodaros specialistai gavo daugiau galimybių suprasti vartotojų elgseną, jų pageidavimus ir taip panaudoti šią informaciją kampanijų nukreipimui tinkama linkme. Tokiu būdu tapo daug lengviau padidinti vartotojų įsitraukimą, konversijas ar sužinoti investicijų grąžą.

2020-ieji. Daugiakanalė rinkodara. Šiame dešimtmetyje rinkodaros specialistai daugiausia dėmesio skiria nuoseklios ir vientisos patirties kūrimui įvairiais kanalais. Naudojamos komunikacijos priemonės persidengia, papildo viena kitą, ko dėka pasiekiamas sinergijos efektas. Klientų patirtis ir įsitraukimas tapo svarbiausiais prioritetais, o prekių ženklai fokusuojasi į asmeninį bendravimą ir ilgalaikių santykių kūrimą.

Tad ko galima tikėtis 2024 metais ir kokios svarbiausios tendencijos turėtų išryškėti?

Rinkodaros, paremtos dirbtiniu intelektu, iškilimas. 2024 m.dirbtinis intelektas rinkodaros srityje ir toliau sparčiai populiarės.Specialistai vis dažniau naudosis dirbtiniu intelektu paremtomis technologijomis, norėdami analizuoti didelius duomenų kiekius ir automatizuoti pasikartojančias užduotis, taip užtikrinant efektyvesnį kampanijų valdymą.Svarbu paminėti ir tai, kad skaitmeniniuose kanaluose pasitelkiamas dirbtinis intelektas leidžia pašalinti ir galimą žmogaus šališkumo elementą. Tokiu būdu surinkta informacija yra objektyvesnė ir atskleidžianti faktinius vartotojų pageidavimus bei elgesį internete.

Pirmosios šalies duomenys taps nauju standartu. Rinkodaros specialistai savo strategijose vis dažniau pirmenybę teiks pirmosios šalies duomenims. Jie pasižymi didesniu tikslumu, todėl galima efektyviau individualizuoti kampanijas, pagerinti klientų patirtį ir užmegzti ilgalaikius santykius su savo tiksline auditorija.

Vaizdo įrašų rinkodaros dominavimas. Jau kuris laikas populiarumo viršūnėje įsitvirtinusi vaizdo įrašų rinkodara savo pozicijų neapleis ir ateinančiais metais.Vaizdo įrašų turinys šiuo metu sudaro daugiau kaip 80 proc. viso interneto srauto, o ateityje, tikėtina, šis procentas tik augs.Dardidesnę reikšmę įgaus tiesioginės transliacijos, leidžiančios bendrauti realiuoju laiku ir užtikrinti glaudesnį ryšį su auditorija.

Augs dėmesys prekių ženklo paskirčiai ir socialinei atsakomybei. Vartotojai vis labiaurūpinasi savo ir aplinkos gerove –  jiems svarbu tvarumas, ekologija, todėl jie yra linkę rinktis įmones, kurios atitinka jų vertybes. Dėl šios priežasties vartotojai vis daugiau dėmesio skiria prekių ženklų socialinei atsakomybei.Šis elementas gali stipriai pagerinti vartotojų įmonės vertinimą ir norą susitapatinti su ja, o tai lemia vartotojo elgseną, skatina lojalumą ir teigiamos informacijos skleidimą iš lūpų į lūpas. Todėl ateinančiais metaisreklamuotojai fokusuosis į autentišką pasakojimą, pabrėždami savo įsipareigojimą socialinėms priežastims ir tvarumui.

Bus dažniau atsigręžiama į tradicinius reklamos kanalus. Nors pastaraisiais metais tikrą aukso amžių išgyveno socialinių tinklų reklama ir influencerių rinkodara, pastebima, kad vis daugiau prekių ženklų atsigręžia į tradicinę reklamą. Radijas, televizija, viešieji ryšiai, lauko reklama – prognozuojama, kad 2024 m. šie kanalai išgyvens naują populiarumo bangą.

Tobulėjant technologijoms, nuo jų neatsilieka ir rinkodaros strategijos, todėl dabar pats laikas jas dar labiau nugludinti bei pasiruošti ateinantiems metams. Prisiminkite, kad Jūsų raktas į sėkmę – nuolatinis stebėjimas ir prisitaikymas prie besikeičiančios aplinkos. Svarbu suprasti, kad klientas privalo būti visų šių strategijų ir iniciatyvų dėmesio centre. Atsižvelkite į šias tendencijas ir pasinaudokite jų teikiamomis galimybėmis, kad ateinančiais metais kurtumėte dar stipresnius ryšius su savo auditorija, skatintumėte augimą ir būtumėte žingsniu priekyje nei Jūsų konkurentai.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close