Netikėti atradimai ir nevaikiški žaidimai

Vasarai prasidėjus dauguma vaikučių atostogaus su tėveliais, močiutėmis… Gerai jei užteks laiko bendram žaidimui, pasakai ar lopšinei prieš vaiko miegą… O kodėl nepasėdėjus prie vaikelio, kol jis užmigs?  

Šeima – artimiausi žmonės, kuriais vaikas pasitiki ir vertina bendravimą. Dėl didelio užimtumo ir/ar atsakomybės stokos tėvai mažiau bendrauja su vaikais, dėl ko ugdomoji jų įtaka mažėja, o vaikai informaciją kaupia iš kitų šaltinių.

Norėčiau kelti labai aktualią ir „nepadoriais“ klausimais vadinamą lytinio ugdymo problemą. Jau ikimokyklinėse įstaigose vykdoma rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programa, kurios turinį sudaro šeimos, lyties, kultūros ir visuomenės, lytinės sveikatos ir rizikingos elgsenos temos. Vaikų tėvai dažnai pripažįsta, kad kalbėti lytiškumo klausimais trūksta kompetencijos. Vaikų žaidimų, pokalbių, elgesio su savimi ir su bendraamžiais stebėjimai rodo, kad jau ankstyvame ikimokykliniame amžiuje nemaža dalis vaikų aktyviau domisi priešinga lytimi, seksu, tyrinėja save. Dažniausiai vaiko polinkis domėtis savo ir priešinga lytimi yra nesąmoningas. Psichologų nuomone, tai normalu – taip vaikas susipažįsta su savo kūnu, suvokia, ką reiškia būti berniuku ar mergaite, formuoja savo lytinę tapatybę. Bet kartais domėjimasis toks stiprus, kad pradeda vyrauti tarp kitų polinkių ir veiklos, žaloja vaiko dvasinę pusiausvyrą. Būtina padėti vaikams išsiaiškinti rūpimus klausimus apie savo ir priešingą lytį. Išsisukę nuo smalsiems vaikams kylančių „nepadorių“ klausimų, suaugę netiesiogiai skatina ir savo vaikus elgtis nesąžiningai: meluodami, kad vaikus „gandras atneša“ skatiname vaiką meluoti, nes šis melas greitai išaiškės. Klausimai, susiję su lytimi, dažnai draudžiami mažajam, dangstomi paslapties, gėdos skraiste. Tai tik paskatina jau slapčiomis ieškoti atsakymų į draudžiamus klausimus. Vaikai randa atsakymą kieme (greičiausiai jis bus negražus, netikslus). Taip prarandamas pasitikėjimas tėvais – jie meluoja. Atsakant į vaiko klausimus reikia pasakyti tik tiek tiesos, kiek jis konkrečiai klausia ir yra pajėgus suvokti. „Norint teisingai aiškinti vaikams lytinius klausimus, reikia išmokti lengvai ir laisvai kalbėti lytinio gyvenimo klausimais, vartojant vaikui suprantamus žodžius bei posakius ir nesužadinant didelių emocijų“, – teigia lenkų seksologas Imelinskis. Rimtai priimdami vaiko klausimus, skirdami laiko pokalbiui, parodysite vaikui, kad į jus galima kreiptis prireikus bet kokios pagalbos, patarimo. Tik pasitikėjimu grįstas lytinis ugdymas kaip pedagoginės veiklos procesas, siekiantis ugdyti dorovines asmenybės savybes, bruožus bei nuostatas, lemia teigiamą vienos lyties požiūrį į kitą. Mažamečių žaidimuose su kitos lyties vaikais, su lėle pastebimas mušimas, mylavimas, lytinio akto imitavimas rodo, kad vaikai mato, ko nereikėtų jiems demonstruoti. Tad vaiko akivaizdoje nedarykite nieko, kas jus galėtų kompromituoti, neleiskite vaikui suaugti anksčiau nei tai turėtų įvykti savaime.

Mažamečiai vis dažniau tyrinėja savo paties kūną. Savęs glamonėjimas, siekiant malonumo yra normalus reiškinys – vaikas tai atrado netyčia. Labai svarbu pripažinti jo seksualumą, žinoti vaikų psichoseksualinio vystymosi raidos ypatumus. Neturime išsigąsti šios tyrinėjimo veiklos ir jokiu būdu negalima traumuoti vaiko, bausti jį už tokį smalsumą. Geriausia būtų paaiškinti, koks elgesys nepriimtinas, nukreipti vaiko interesus kita linkme, sudominti kitokia veikla. Susirūpinti reikėtų, jei vaikas nuolat klausinėja apie seksą, žaidžia lytinį aktą su kitais vaikais, vaiko masturbacija yra labai dažna ir atrodo, kad vaikas tik taip atsipalaiduoja, sprendžia vidines problemas.

Pokalbis su tėvais apie vaiko seksualumą – sunkus išbandymas tėvams: jie jaučia didesnę gėdą nei patys vaikai, bet reikia aiškintis, kaip problemą būtų galima spręsti. Tad paguldę vaikus, neskubėkite uždaryti kambario durų, galbūt jūsų vaikui trūksta šilumos?

Dėkoju vaikų tėveliams, padėjusiems kurti pranešimą „Netikėti atradimai ir nevaikiški žaidimai“, su kuriuo Lietuvos respublikinės vaikų darželių asociacijos „Sveikatos želmenėliai“ konkurse „Mano geriausias pranešimas“ laimėjau šeštąją vietą.

Susidomėjusiems el. paštas: stankuniene@gmail.com .

 

Prienų lopšelio–darželio „Gintarėlis“

vyr. auklėtoja Rita Stankūnienė

 

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close