Apie tai, ką turi žinoti žemdirbiai ir ūkininkai

Nuo 2013 m. sausio mėnesio Prienų rajono savivaldybės administracijos Žemės ūkio skyriaus vedėjas Donatas Šimukonis yra išrinktas į Lietuvos savivaldybių asociacijos Žemės valdymo ir kaimo reikalų komitetą. Šio komiteto veiklos sritys – įstatymų ir kitų kuruojamos srities teisės aktų nagrinėjimas ir įvertinimas, pasiūlymų teikimas, miško žemės ir miško naudojimo klausimai, žemės valdymas ir kaimo plėtra, žemės ūkis. Veiklos ir atsakomybės padaugėjo, tačiau Žemės ūkio skyriaus vedėjas surado laiko laikraščio skaitytojams papasakoti apie naujausius teisės aktus ir pasikeitimus žemės ūkio sektoriuje…

 

Nauja įdarbinimo tvarka, teikiant žemės ūkio ir miškininkystės paslaugas

Atliekant svarbiausius sezoninius darbus žemdirbiams svarbi kiekviena valanda. Pagal ankstesnę darbo santykių sistemą įstatymų pažeidėjais per prievartą tapdavo ir ūkininkai, ir jiems dirbantieji. Situacija turėtų pasikeisti nuo balandžio 1 d. įsigaliojus naujai įdarbinimo tvarkai teikiant žemės ūkio ir miškininkystės paslaugas. Paslaugų kvitas yra apskaitos dokumentas, turintis rekvizitus, pagal kuriuos galima nustatyti teikiamų paslaugų atitiktį. Toks kvitas išrašomas prieš pradedant teikti paslaugas kiekvieną paslaugų teikimo dieną arba, paslaugų gavėjui ir paslaugų teikėjui susitarus, ir kitokiam terminui, kai paslaugos teikiamos nepertraukiamai keletą dienų iš eilės. Tačiau šis terminas negali būti ilgesnis kaip kalendorinė savaitė. Paslaugų kvitas galioja iki galutinio atsiskaitymo su paslaugų teikėju momento. Nustatyta, kad vienas paslaugų teikėjas turi teisę teikti žemės ūkio ir miškininkystės paslaugas vienam paslaugų gavėjui ne ilgiau kaip 60 dienų, o jeigu paslaugų teikėjas žemės ūkio ir miškininkystės paslaugas teikia keliems paslaugų gavėjams – ne ilgiau kaip 90 dienų per kalendorinius metus, sumuojant kiekvieną mėnesį teiktų žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų laiką dienomis, neatsižvelgiant į per dieną teiktų žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų valandų skaičių. Tačiau paslaugų teikėjas neturi teisės pasitelkti trečiųjų asmenų žemės ūkio ir miškininkystės paslaugoms teikti. Įstatyme įtvirtinta, kad paslaugų gavėjas privalo sumokėti paslaugų teikėjui paslaugų kvite nurodytą atlygį, pasibaigus kiekvienai žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų teikimo dienai arba pasibaigus šių paslaugų teikimo terminui, kuris negali būti ilgesnis kaip kalendorinė savaitė. Paslaugų teikėjas ir paslaugų gavėjas gali susitarti dėl ilgesnio apmokėjimo už suteiktas paslaugas termino, tačiau jis negali būti ilgesnis kaip 5 kalendorinės dienos, pasibaigus paslaugų teikimui.

 

Mažiau palankių ūkininkauti vietovių nustatymo metodikos pakeitimai

Stakliškių seniūnija yra priskirta mažiau palankių ūkininkauti vietovių grupei. Nuo 2014 m. pasikeitus mažiau palankių ūkininkauti vietovių nustatymo metodikai, Stakliškių seniūnija šio statuso netektų, o seniūnijos žemdirbiai prarastų beveik 2 mln. litų papildomų tiesioginių išmokų. Šiomis išmokomis stengiamasi kompensuoti seniūnijos ūkininkų patiriamus nuostolius dėl mažesnio žemės derlingumo, sunkesnių gamtinių sąlygų. Ūkininkai, dirbantys nederlingas žemes, mano, kad jei išmokos jiems bus mažinamos, jie nepajėgs konkuruoti su ūkininkaujančiaisiais derlingose vietovėse. Tikėdamiesi didesnių išmokų, jie planavo savo darbus, sudarė kredito sutartis, investavo į žemės ūkio techniką ir kitas priemones. Grūdinių kultūrų augintojai nederlingose žemėse gauna 2,5-3 t iš ha derlių. Vidurio Lietuvoje derlingose žemėse galima išauginti 8-12 tonų iš ha. Žemdirbių išlaidos vienodos, o pajamos skirtingos. O šio skirtumo neturi būti.

 

Paramos gavimo sąlygos

Ūkininkai, deklaravę pasėlius ar pateikę kitas paraiškas dėl paramos gavimo, turėtų atkreipti dėmesį į kartu su paraiška pateikiamas atmintines, kuriose yra nurodyti svarbiausi paramos gavimo reikalavimai: pūdymų apsėjimo reikalavimai, pievų šienavimo terminai, papildomų dokumentų pateikimo terminai. Tačiau pasitaiko atvejų, kai ūkininkai šių reikalavimų nesilaiko, ir po Nacionalinės mokėjimo agentūros atliktų patikrų iš seniūnijų ar Žemės ūkio skyriaus reikalauja pažeidimų dėl gamtinių sąlygų pateisinančių dokumentų. Tokių pažymų išduoti nei seniūnijos, nei Žemės ūkio skyrius,  neturėdamas faktinių įrodymų, negali. Kaip galima išduoti pažymą, kad pūdymai neapsėti iki spalio 1 d. dėl lietingo rudens, nors nuvykus į vietą lapkričio mėnesį, laukas randamas neartas, piktžolės iki metro siekia? Arba lapkričio mėnesį patikros metu randamos nenušienautos ar nenuganytos pievos, nors šienavimo terminas yra numatytas iki rugpjūčio 1 d.. O reikalaujama pažymos dėl lietingo rugpjūčio, nors aplinkinių ūkininkų laukuose derlius nuimtas ir pasėti žiemkenčiai.

 

Galimybė prekiauti Laisvės aikštėje

Prekybą Prienų rajono savivaldybėje reglamentuoja Prekybos ir paslaugų teikimo Prienų rajono savivaldybės viešosiose vietose taisyklės, patvirtintos Prienų rajono savivaldybės tarybos 2012 m. birželio 28 d. sprendimu Nr. T3-188. 2013 m. vasario mėn., siekiant sudaryti palankesnes sąlygas ūkininkams prekiauti savo gamybos produkcija, yra patvirtintos ūkininkų prekybos vietos Laisvės aikštėje (antradieniais ir ketvirtadieniais), o Tarybos sprendimu ūkininkai atleisti nuo rinkliavos už prekybą viešosiose vietose. Ūkininkai, pageidaujantys prekiauti savo gamybos produkcija, privalo gauti Prienų rajono savivaldybės administracijos leidimą. Leidimui gauti reikia Savivaldybės administracijai pateikti prašymą, nurodant, kokia produkcija bus prekiaujama, ir ūkininko ūkio įregistravimo pažymėjimą.

 

Naujas žemės mokesčio įstatymas

Nuo 2013 metų sausio 1 d. įsigaliojo naujas žemės mokesčio įstatymas. Pasikeitus įstatymui žemės mokesčio dydis skaičiuojamas pagal vidutinę žemės rinkos vertę, o ne pagal žemės našumo balą. Atskiras žemės mokesčio tarifas bus taikomas apleistai, nenaudojamai žemei. Miško žemė nėra laikoma žemės mokesčio objektu, todėl vidutinė rinkos vertė (t. y. mokestinė žemės vertė) skaičiuojama žemės sklypui be miško žemės vertės. Nuo 2013 m. žemės mokesčio tarifus tvirtina kiekviena savivaldybė individualiai. Prienų rajono savivaldybė žemės ūkio paskirties žemei 2013 metams nustatė 1,5 proc. tarifą nuo žemės sklypo mokestinės vertės, o apleistai, nenaudojamai žemei yra nustatytas 3 proc. tarifas. Žemės ūkio paskirties žemės, išskyrus apleistas žemės ūkio naudmenas, mokestinė vertė yra jos vidutinė rinkos vertė arba vertė, nustatyta atlikus individualų žemės vertinimą, padauginta iš koeficiento 0,35. Kiekvienas žemės savininkas pagal sklypo kadastrinį numerį sklypo vertę gali sužinoti VĮ Registrų centras puslapyje adresu: http://www.registrucentras.lt/masvert/paieska_un.jsp.  

Pavyzdžiui, jeigu 5,33 ha sklypo vidutinė rinkos vertė yra 19 000 Lt, tai žemės mokestis sudarytų 99,75 Lt (19 000 x 0,35 x 1,5 proc. = 99.75 Lt). Jeigu tas pats sklypas būtų apleistas ir nenaudojamas, tai žemės mokestis jau būtų 570 Lt (19 000 x 3 proc.=570 Lt). Žemės mokestis už žemės ūkio paskirties dirbamą žemę rajono ūkininkams išliks panašus kaip ir 2012 metais.

 

Paraiškų paramai gauti už pasėlius ir žemės ūkio naudmenas priėmimas

Balandžio 15 d. prasidėjo paraiškų paramai gauti už pasėlius ir žemės ūkio naudmenas priėmimas. Paraiškos bus priimamos iki birželio 15 d. Pavėluotos paraiškos  priimamos iki liepos 10 d. (už kiekvieną pavėluotą dieną parama mažinama 1 proc.). Dalyvaujantieji ekologinio ūkininkavimo programoje pasėlių deklaracijas turi pateikti iki gegužės 15 d. Deklaruojantieji pasėlius valstybinėje žemėje privalo pateikti tos žemės naudojimo ar valdymo teisės patvirtinimo dokumentą. Ūkininkai, dirbantys valstybinę žemę, turi Nacionalinės žemės tarnybos Prienų skyriuje sudaryti valstybinės žemės nuomos sutartis arba gauti leidimą naudotis valstybine žeme. Ši nuostata taikoma ir asmeninio ūkio žemės naudotojams (trihektarininkams), kurie yra iki galo nesusitvarkę žemės išpirkimo dokumentų ir žemės sklypų neįregistravę Registrų centre.

Asmenims, deklaruojantiems pievas ir ganyklas ir nelaikantiems gyvulių, bus taikomos sankcijos ir išmokos mažinamos arba visai nemokamos už visą paraiškoje deklaruotą plotą. Deklaruojantieji pievas ir ganyklas privalo laikyti 0,2 sąlyginio gyvulio vienam hektarui, arba pievos ir ganyklos turi sudaryti ne daugiau kaip 20 proc. ariamos žemės, arba parduoti prekinės žolės produkcijos (siloso, presuoto šieno, šienainio, žolės miltų, granulių ir t. t.) už ne mažiau kaip už 250 Lt/ha ir pardavimo dokumentus pateikti Nacionalinei mokėjimo agentūrai. Pareiškėjai, užsiimantys prekine žolės produkcijos gamyba, privalo būti įregistravę Ūkininko ūkį ir įsiregistravę Pašarų registre. Atidiems reikia būti pareiškėjams, dalyvaujantiems programose „Pusiau natūralių pievų tvarkymas“, „Ražienų laukai per žiemą“, „Ekologinis ūkininkavimas“, ir prisiėmusiems ilgalaikius įsipareigojimus nemažinti ploto 5 metus.

Roma Sinkevičiūtė

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close