Lietuviai nelinkę rūpintis savo saugumu, kol jų nebaudžia policijos pareigūnas
Lietuvos kelių policijos tarnyba, bendradarbiaudama su tarptautinių maršrutų operatoriumi „Lux Express“, atliko dvigubą reidą. Jo metu pareigūnai nustatė, kad autobuso kelionės pradžioje, Vilniuje, net kiek daugiau nei pusė (55,6 proc.) keleivių nesegėjo saugos diržų. Tačiau atlikus to paties autobuso patikrinimą Kaune, kuomet į jį įlipo dar daugiau į Varšuvą keliaujančių asmenų – saugos diržo nesegėjo tik vienas keleivis.
Saugumo kampanijos „Užsisek saugos diržą autobuse“ iniciatoriai „Lux Express“ teigia, kad vis daugiau keleivių užsisega saugos diržus, tačiau skaičiai kol kas nedžiugina ir dar yra kur pasitempti. Policijos duomenys rodo, kad 2012 metais, saugos diržų kelionių metu nesegėjo beveik 23,5 tūkst. asmenų, o pernai užfiksuota 17,5 tūkst. pažeidimų. Taigi per penkerius metus pažeidėjų sumažėjo ketvirtadaliu.
„Mažėjanti tendencija reiškia, jog vis daugiau Lietuvos gyventojų rūpinasi savo ir keleivių saugumu. Tačiau šie skaičiai vis dar yra prasčiausi tarp visų Baltijos šalių. Pagal „Lux Express“ turimus duomenis, net 16 proc. keleivių Lietuvoje niekada nesegi saugos diržų autobusuose. Štai pavyzdžiui Estijoje saugos diržų nesegėjo tik 5,8 proc. keliautojų. Tuo metu Latvijoje, šis skaičius siekia 9,6 proc.,“ – teigia „Lux Express Lietuva“ direktorius Tomas Kaziliūnas.
Keleiviams stinga sąmoningumo
Lietuvoje galiojančios Kelių eismo taisyklės reglamentuoja – saugos diržus privalu segėti ne tik automobiliuose, bet ir autobusuose. Siekiant rūpintis keleivių saugumu, visuose „Lux Express“ įmonės autobusuose yra įrengti saugos diržai. Apie prievolę juos segėti, tarptautinė kelionių autobusu kompanija įspėja savo keleivius įvairiais būdais. Autobusų vairuotojai primena keleiviams pasirūpinti savo saugumu, be to, informacija apie saugos diržus yra ir ant kelionės bilieto. Autobusuose yra informaciniai lipdukai, ir trimis kalbomis kartojami priminimai apie saugos diržų naudojimą kelionės metu. Tačiau, kaip rodo atlikta policijos patikra, keleiviai yra neapdairūs, kol jų neįspėja pareigūnai.
„Dažnai keleiviai teigia, jog pamiršo užsisegti saugos diržą, nepagalvojo, kad tai privaloma ir autobuse. Pasitaiko ir tokių atvejų, kuomet keleivių pasiaiškinimai kelia šypsenas pareigūnams – esą saugos diržas pernelyg veržia, todėl jo segėjimas kelia diskomfortą“, – teigia Marija Kazanovič, Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė.
„Lux Expess Lietuva“ vadovas T. Kaziliūnas taip pat pastebi, kad ne visi autobusų keleiviai žino, jog pagal kelių eismo taisykles, saugos diržus privalo segėti ne tik automobiliuose, bet ir autobusuose.
„Jau įpratome užsisegti diržus įsėdę į automobilį, tačiau vis dar jų vengiame važiuodami autobusu. Tačiau labai svarbu, kad žmonės suprastų, jog rūpintis kelionės saugumu yra ne tik įmonės bei autobuso vairuotojo, bet ir kiekvieno keleivio asmeninė atsakomybė“, – sako T. Kaziliūnas.
Saugos diržas gali išgelbėti gyvybę
Kaip teigia saugumo kampanijos „Užsisek saugos diržą autobuse“ organizatoriai, saugos diržas nėra puošmena ar patogumą suteikianti kelionės detalė. Priešingai, ši priemonė yra sukurta tam, kad apsaugotų keleivius ir aplink juos esančius autobuse asmenis nuo pavojingų sužeidimų kelyje. Elementariausias pavyzdys – netikėtas stabdymas didelio greičio kelių ruožuose. Tokiu atveju, diržas užtikrina, kad žmogus liktų savo vietoje ir nesusižeistų atsitrenkdamas į priešais esančias sėdynes arba neiškristų iš savo sėdimos vietos.
Svarbu žinoti, jog saugos diržai padeda apsaugoti keleivius ir nuo avarijų metu sukeliamų sunkių kūno sužalojimų. Diržai užtikrina, kad keleiviai, neiškristų per langus, nesužalotų šalia esančių asmenų, jeigu avarijos metu automobilis, mikroautobusas ar autobusas verčiasi.