Šiais metais, žemdirbiams pabaigus pavasarinės sėjos darbus ir pradėjus deklaruoti žemės ūkio naudmenas bei pasėlius, teko nustebti pamačius pakeistas kontrolinių žemės sklypų ribas. Kontroliniai žemės sklypai susmulkinti, ribos vientisus laukus suskaldo į smulkias dalis ir žemdirbiams vietoje vieno lauko tenka braižyti kelis laukus ir juos aprašyti.

Kodėl gaišinamas žemdirbių, savivaldybių žemės ūkio skyrių specialistų laikas ir kas turi už tai prisiimti atsakomybę?

Pakeitus kontrolinių žemės sklypų ribas, nubraižoma daugiau laukų, todėl  atsiranda didesnė neatitikimų tikimybė, o dėl neatitikimų gresia sankcijos arba išmokų vėlavimas. Žemės ūkio ministerija informuoja, kad sklypai suformuoti atsižvelgiant į istorines ribas, bet atidžiau panagrinėjus duomenų bazę susidaro įspūdis, kad kontroliniai žemės sklypai suformuoti naudojant mistines ribas. Pavyzdžiui, tris metus ūkininko deklaruotas natūroje esantis vientisas laukas „popieriuje“ šiais metais tampa penkiais laukais, arba, prieš penkerius metus panaikintas keliukas ar iškirsti krūmai padalija laukus. Kaip sakoma, popierius yra kantrus ir jis viską iškenčia, bet ūkininkui tai teks kentėti savo piniginės sąskaita, nes pagal pasėlių deklaravimo taisykles už laukus, mažesnius nei 10 arų, išmokos nemokamos. Pagal šiais metais prognozuojamus tiesioginių išmokų dydžius susidaro 40 litų (nuo mažesnio nei 10 arų lauko), o jei laukų, tų „popierinių laukų“, ne vienas?..

Skaudžiausiai tai palies smulkesnius žemdirbius, asmeninio ūkio naudotojus, kurių žemė ir taip yra 4–6 sklypuose (juos bloko ribos dar suskaido du ar tris kartus).

Kyla klausimas, kas šiuos visus pasikeitimus lėmė? Ar Lietuvoje jau susiformavę tokie dideli laukai kad jų negalima aprėpti?

Pasirodo, jog tai Europos Komisijos auditorių nustatytas faktas. Anot jų, Lietuvoje Kontroliniai žemės sklypai naudojami pareiškėjų laukų deklaruotiems plotams yra per dideli ir neužtikrina būtinos kontrolės. Tai gal tada, atsižvelgiant į Europos Komisijos auditorių pastabas, reikėjo Kontrolinius žemės sklypus suformuoti pagal 2011 metų deklaravimo duomenis, o ne pagal istorines ar „mistines“ ribas?.. Padarius tai būtų nekilę problemų nei žemdirbiams, nei tiesiogines išmokas administruojančioms institucijoms.

Dar šią problemą paaštrina Pasėlių deklaravimo taisyklėse šiais metais įvestas draudimas keisti kontrolinio žemės sklypo ribas pagal žemės dirbimo faktą. Anksčiau, jei ūkininko dirbamas laukas patekdavo į kelis vadinamus blokus, jokių problemų nekildavo, nes ūkininkas turėjo galimybę bloko ribų pasikeitimus pagal faktinę padėtį aprašyti pastabose ir blokų ribos būdavo koreguojamos.

Išnagrinėjus visus šiuos pasikeitimus, kyla klausimas, o kam jie naudingi?.. Atsakymas peršasi tik vienas: jog jie galimai reikalingi tam, kad būtų galima sutaupyti išmokoms skirtas lėšas ir, jei įmanoma, jų visai nemokėti.

Įdomu, kodėl šiuo klausimu nepasisako žemdirbių savivaldos organizacijų Ūkininkų sąjungos, Žemės ūkio rūmų ir kitų suinteresuotų institucijų, kurios turi  ne tik atstovauti žemdirbiams, bet pagaliau ryžtingai stoti jų pusėn, atstovai.

 

Vytautas Kamblevičius

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close