Naktinė revoliucija pakuočių atliekų tvarkymo sistemoje: kam naudingos Konstitucijai prieštaraujančios Seimo Aplinkos komiteto pirmininko socialdemokrato A. Salamakino inicijuotos įstatymo pataisos?

Kadenciją baigiančiame Seime ypatingos skubos tvarka svarstomas įstatymas, kuris išaugins atliekų tvarkymo kaštus vartotojams, padidins susijusią administracinę naštą bei apribos konkurenciją pakuočių atliekų tvarkymo rinkose. Taip Pakuotės atliekų perdirbėjų asociacija vertina šiandien Seimo Aplinkos apsaugos komitete svarstomas komiteto vadovo Algimanto Salamakino parengtas Atliekų tvarkymo įstatymo pataisas. Nors įstatymo projektas sulaukė Vyriausybės, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos kritikos, o Europos teisės departamentas atkreipia dėmesį, kad projektas gali prieštarauti Konstitucijai, komiteto pirmininkas A. Salamakinas siekia, kad įstatymas būtų priimtas kuo skubiau.

Pasak pakuotės atliekų perdirbėjų asociacijos vadovo Evaldo Sauliūno, abejonių kelia tiek pats įstatymo projektas, tiek jo svarstymo aplinkybės. Pagrindinis svarstant projektą Seimo Aplinkos apsaugos komitetas šiandien, lapkričio 2 d., Atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projektą ketina svarstyti kaip „uždarą klausimą“.

Atsakingų institucijų kritiškai įvertintomis Atliekų tvarkymo įstatymo pataisomis Lietuvoje būtų įdiegta trijų konkursų sistema pakuočių atliekoms tvarkyti. Savivaldybės skelbtų konkursus pakuočių atliekoms surinkti, o gamintojų ir importuotojų organizacijos rengtų atskirus konkursus pakuotėms rūšiuoti ir perdirbti. Pakuotės atliekų perdirbėjų asociacijos vadovas E. Sauliūnas atkreipia dėmesį, kad Lietuvoje veikia vos dvi gamintojų ir importuotojų organizacijos – „Pakuočių tvarkymo organizacija“ ir „Žaliasis taškas“ – kurioms tokios pataisos ir būtų palankiausios. Pasak Evaldo Sauliūno, Atliekų tvarkymo įstatymo pataisomis užprogramuojama koncentracija ir eliminuojama konkurencija pakuočių atliekų tvarkymo rinkoje.

„Seime svarstomais įstatymo pakeitimais, iš rinkos būtų visiškai išstumti smulkesni atliekų perdirbėjai ir naudotojai, išaugtų pakuočių atliekų tvarkymo kaštai, o atliekų rūšiavimo ir perdirbimo veikla iš esmės būtų sutelkta dviejų organizacijų rankose. Pataisomis teoriškai proteguojami dviejų ūkio subjektų interesai, o praktiškai tai ypač naudinga vienam iš jų. Tačiau tiek rinkos dalyviams, tiek ir visuomenei būtų naudinga žinoti, kodėl juos taip aktyviai gina Seimo narys socialdemokratas Algimantas Salamakinas, kuris, nepaisydamas viešos kritikos, Vyriausybės, Aplinkos apsaugos ministerijos ir kitų institucijų nepritarimo, pataisas Seimo Aplinkos apsaugos komiteto uždarame posėdyje stumia ypatingos skubos tvarka.“, − pažymi Evaldas Sauliūnas.

Pakuotės atliekų perdirbėjų asociacija ragina Seimo vadovybę atkreipti dėmesį į tokią Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko veiklą ir užkirsti kelią skubotiems įstatymo pakeitimams. Pasak rinkos dalyvių, atliekų tvarkymo sistema turėtų būti keičiama tik pateikus aiškius argumentus, kodėl tai būtina daryti, įsiklausius tiek į rinkos dalyvių, tiek į reguliuojančių bei teisėsaugos institucijų poziciją.

Įstatymo projektą įvertinusi Specialiųjų tyrimų tarnyba pabrėžė, kad siūloma dalis nuostatų naudinga tik veikiančioms ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijas turinčioms gamintojų ir importuotojų organizacijoms, kadangi apriboja naujų organizacijų įsisteigimo galimybes. Į tai atkreipė dėmesį ir Konkurencijos taryba. Pasak jos, įstatymo projektu siūloma tokį modelį, kuriame galima konkurencija rinkoje, pakeisti modeliu, kuriame vyktų tik konkurencija dėl rinkos. Toks pokytis taptų reikšminga kliūtimi ūkio subjektams siekiantiems įeiti į rinką, dirbtinai sumažintų rinkoje jau veikiančių ūkio subjektų skaičių. Taigi projekto nuostatomis siūloma riboti ūkinės veiklos laisvę bei konkurenciją, o tai galėtų neigiamai paveikti paslaugos kainą bei kokybę.

Pataisoms nepritarė Vyriausybė. Vyriausybės kanceliarijos nuomone, siūlomi pakeitimai reikšmingai apribotų ūkio subjektų įėjimą į rinką, dirbtinai sumažintų rinkoje jau veikiančių ūkio subjektų skaičių. Seimo kanceliarijos Teisės departamentas konstatavo, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų parenkami komunalinių atliekų sraute susidarančių elektros ir elektroninės įrangos atliekų tvarkytojai, kurie šias atliekas paruošia naudoti, naudoja ar šalina. Europos teisės departamentas pastebi, kad kai kurios siūlomos nuostatos gali prieštarauti Konstitucijai. Teisininkai pabrėžė dviprasmybių A. Salamakino parengtose pataisose gausą: nesuprantama, kaip bus vykdomas trijų konkursų modelis, nėra aišku, kaip bus suteikiamos licencijos veikti.

Pakuotės atliekų perdirbėjų asociacija pažymi, kad pakuočių atliekų paruošimo naudoti rinkoje veikia per 40 įmonių, daugiau kaip 60 bendrovių savo veikloje perdirba pakuočių atliekas. Dabartinė atliekų tvarkymo schema leidžia tvarkytojams pasirinkti geriausią kainą siūlantį perdirbėją, o pastarajam – brangiausiai pakuotes kaip žaliavą įsigyjantį naudotoją. Asociacijos nuomone, pakeitus sistemą kaip siūloma Atliekų tvarkymo įstatymo pataisomis, liktų vienas ar du pakuočių atliekų surinkėjai, atsirastų tarpininkai, pabrangtų pakuočių atliekų žaliava perdirbėjams, naudojantiems šią žaliavą ūkinėje veikloje.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close