Projekto rezultatas – knyga „Metodinis rinkinys klasės vadovui”
Lapkričio 9 d. Vilniuje vyko projekto „Debatų metodikos integravimas į formaliojo švietimo sistemą“ baigiamoji konferencija, kurioje buvo pristatyta knyga „Metodinis rinkinys klasės vadovui”.
Projekto metu Debatų centro ekspertai bei šalies mokytojai sukūrė metodinį leidinį, skirtą pokyčius išgyvenančiai šiandieninei mokyklai. Į kūrybines dirbtuves Druskininkuose susirinkę 30 mokytojų dalijosi patirtimi, idėjomis, rengė pamokų bei klasės valandėlių planus ir medžiagą debatų metodikos integravimui į ugdymo programą. Projekto „Debatų metodikos integravimas į formaliojo švietimo sistemą“ veiklose dalyvavo ir Prienų „Revuonos” vidurinės mokyklos mokytoja Loreta Vainalavičiūtė bei mokyklos direktorė Ilona Balčiukynienė.
Respublikinis projektas buvo labai sėkmingas, nuveikta itin daug: pravestos 2 175 pamokos su integruota debatų metodika (lietuvių k., anglų k., rusų k., istorija ir pilietinis ugdymas, etika). Jose dalyvavo 1 890 mokinių iš visos respublikos. Surengti 26 seminarai mokytojams ir administracijos darbuotojams – iš viso dalyvavo 625 pedagogai. Surengta 60 viešų debatų (po vieną renginį kiekvienoje savivaldybėje, iš viso 3 236 dalyviai), surengti 3 šalies mokinių debatų turnyrai – iš viso 270 dalyvių, pravesta 30 klasės valandėlių, panaudojant debatų metodiką – iš viso 750 dalyvių. Projekto metu pravesta 10 atvirų klasės valandėlių – iš viso 230 dalyvių, pravesta 10 atvirų pamokų, panaudojant debatų metodiką – iš viso 230 dalyvių. Vaizdo įrašai pridėti prie leidinio.
Mokykloje mokiniui reikia daug dėmesio ne tik per pamoką, todėl klasės vadovui tenka sunkus uždavinys – prakalbinti jauną žmogų, įkvėpti, pamatyti jį įvairiapusį. Kad šį tikslą pasiektum, reikia būti autoritetu, turėti kuo dalintis su mokiniais. Taigi idėjos, rekomendacijos klasės vadovui yra reikalingos. Metodinio rinkinio privalumas yra tas, kad medžiaga sukaupta iš įvairių Lietuvos mokyklų klasės vadovų patirties, todėl rekomendacijos taikytinos plačiajai auditorijai: skirtingo amžiaus mokiniams iš didmiesčio ar provincijos, iš aktyvios ar pasyvios klasės. Siūloma metodinė medžiaga naudinga ir dalykų mokytojams. Metodų aprašymuose ir nufilmuotose pamokose su integruota debatų metodika galima rasti idėjų ir jas kūrybiškai pritaikyti pamokose. Metodinis rinkinys naudingas ir mokiniams, ir klasės vadovams, ir mokyklos bendruomenei. Išmokęs debatuoti mokinys suvoks, kad negali būti vienos nuomonės, argumentuotai bei logiškai kalbės, kritiškai mąstys, gerbs priešingą nuomonę. Įgijęs komunikavimo ir kritinio mąstymo įgūdžių, ugdytinis lengviau suvoks visuomenėje vykstančius pokyčius ir atsakingai spręs rūpimus klausimus. Mokyklos bendruomenei leidinys bus naudingas diegiant demokratinius principus bei formuojant mokinių savivaldą. Dalyvaudami debatuose, bendruomenės nariai įpras neformaliai dalyvauti mokyklos savivaldos institucijų veikloje, planuos ir organizuos mokslo metų veiklą, konstruktyviai diskutuos priimdami mokyklai svarbius sprendimus.
Leidinį sudaro trys dalys. Pirmojoje dalyje pateikiamos 32 klasės valandėlių metodinės rekomendacijos, suskirstytos į teminius skyrius: Savęs pažinimas, Savo šalies pažinimas, Mokinių savivaldos kūrimas, Aktyvi pilietinė pozicija, Bendravimas. Antrojoje dalyje pateikiami aktyviųjų metodų aprašymai, o trečiojoje – pamokų ir klasės valandėlių vaizdo įrašai.
Autorių tikslas – įkvėpti mokytojus kūrybiškai taikyti leidinyje aprašytus metodus. Vertybinės nuostatos neišugdomos per vieną klasės valandėlę. Norint pakeisti mokinių požiūrį, reikia ilgesnės veiklos: valandėlių ciklo, bendravimo su tėvais, pokalbių su kviestiniais svečiais. Taigi autorių siūlomas leidinys tebūna įvadas į tolesnę mokytojo veiklą.
Ilona Balčiukynienė,
Prienų „Revuonos” vidurinės mokyklos direktorė,
knygos bendraautorė