Geležinkelio problema tapo veiveriškių galvos skausmu
AB ,,Lietuvos geležinkeliai“ bendrovės įgyvendinamo projekto ,,Rail Baltica“ esamo geležinkelio ruožo Marijampolė-Kazlų Rūda-Kaunas“ rekonstrukcija jau seniai neramina Veiverių ir Mauručių gyventojus. Dėl jos buvo kreiptasi į visas su ja susijusias institucijas, tačiau atsakymas vienas – visas problemas reikėjo spręsti projekto derinimo su savivaldybe stadijoje. Apmaudu, kad projektą suderinę savivaldybės atsakingi specialistai, Veiverių seniūnijos seniūnas tuo metu nesusitiko su gyventojais, ūkininkais, verslininkais ir neįsiklausė į jų nuomonę bei patarimus.
Gyventojų surengtų susitikimų su projekto rengėjais ir vykdytojais metu buvo iškeltos kelios vietos gyventojams ir ūkininkams svarbios problemos – būtinybė atstatyti sunkiasvorės technikos sugadintus kelius, abipus geležinkelio pastatyti apsaugines sienas, Mauručių gyvenvietėje įrengti požeminę ar antžeminę geležinkelio perėją, Pažėrų pervažoje – viaduką žemės ūkio technikai ir gyvulių perginimui. Kadangi, tiesiant europinę vėžę, šiame projekto etape savivaldybė neprašė numatyti lėšų prie geležinkelio esančių vietovių infrastruktūrai atkurti ir sutvarkyti, todėl tik dabar po gyventojų parodytos iniciatyvos, pavėluotai savivaldybė raštu kreipėsi į AB ,,Lietuvos geležinkeliai“, Susisiekimo ministeriją, Seimo narius, prašydama finansavimo papildomiems darbams.
Gautuose atsakymuose pažymima, kad rengiant projektą Prienų rajono savivaldybės administracija dar 2011metais išdavė specialiuosius architektūrinius reikalavimus ir neprašė Mauručių stotyje įrengti naują pėsčiųjų perėją. Anot mūsų savivaldybės vadovų, visuomenė buvo informuojama apie projekto rengimą. Kiek man žinoma, žmonės nežinojo apie šio ruožo geležinkelio rekonstrukciją, todėl ir nepateikė jokių pasiūlymų.
Kitas labai svarbus su šiuo projektu susijęs klausimas – žalos padarytos keliams atlyginimo užtikrinimas. Pagal projekte numatytus reikalavimus rangovas turi savo sąskaita užtikrinti visos žalos padarytos keliams, grindiniams ir takams atlyginimą. Apmaudu, bet šiuo klausimu savivaldybės vadovai, atsakingi specialistai susirūpino tik po gyventojų parodytos iniciatyvos. Kaip teigė veiveriškiai, pagaliau pradėta tartis, diskutuoti, atsirado schemos maršrutų, kuriais vežamos įvairios statybinės medžiagos reikalingos geležinkelio rekonstrukcijos darbams. Pagaliau pradėta vertinti ir realią kelių būklę. Tačiau, ar ne per vėlai? Juk gali būti, jog dalis žalos keliams jau padaryta. Teigiamai nuteikia nors tai, kad rangovas pabaigęs projekto ,,Rail Baltica“ rekonstrukcijos darbus, įsipareigojo sutvarkyti Prienų rajono savivaldybės Veiverių seniūnijos vietinės reikšmės kelius, kuriais vežamas gruntas. Taigi, kaip liaudyje sakoma, geriau vėliau negu niekad.
Noriu šiek tiek pakomentuoti Prienų rajono savivaldybės valdančiosios koalicijos spaudos konferencijoje išsakytus Savivaldybės vadovų pastebėjimus. Pirmiausia, labai keistai atrodo Prienų rajono savivaldybės mero V. Bujanausko pastebėjimas, kad neva Veiverių seniūnijos aktyvistai susirinkimuose keldami triukšmą dėl to, jog projekto sprendiniai nebuvo suderinti su šalia geležinkelio gyvenančiais žmonėmis, sako netiesą. Kaip argumentą meras pateikė tai, kad tokią situaciją liudija daugiau nei dešimties gyventojų parašai, kuriais jie patvirtino sutinkantys su jiems pasiūlytomis triukšmo slopinimo priemonėmis ir neturintys pretenzijų projekto rengėjams. Gerbiamas Mere, gaila, kad Jūs nekalbate apie projektą iš esmės, o tik akcentuojate triukšmo problemą. Juk žmonės kalba ne tik apie triukšmą, bet ir apie, mano supratimu, pačias opiausias problemas – tai yra gyventojų saugumą, žalos atlyginimą dėl sugadintų kelių. Apmaudu, bet administracijos direktoriaus pavaduotoja R. Zablackienė šioje situacijoje taip pat nieko blogo neįžvelgė. Stengdamasi apginti savivaldybės vadovus, ji kaip visuomet į pagalbą pasitelkė savo labai mėgstamą ir visuose susirinkimuose kartojamą frazę – kad kažkas politikuoja. Gerbiama pavaduotoja, Jūs turbūt pamiršote, kad taip pat esate politikė. Administracijos direktorius Algis Marcinkevičius taip pat neabejojo, jog gyventojais tik manipuliuojama ir neįžvelgė jokios savivaldybės specialistų ar Veiverių seniūno, kurie ir derino šį projektą, kaltės.
Praėjusią savaitę Seime per Vyriausybės valandą uždaviau klausimą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministrui R. Sinkevičiui dar kartą išsakydamas dėl šio projekto esminius reikalavimus: Mauručių geležinkelio stoties teritorijoje įrengti saugią pėsčiųjų perėją, suteikiant galimybę Mauručių ir aplinkinių kaimų žmonėms saugiai pereiti geležinkelio bėgius. Taip pat prašiau, kad būtų įrengtas viadukas prie kelio Veiveriai–Pažėrai, kur vyksta intensyvus judėjimas argumentuodamas tuo, jog per dvejus metus jau žuvo du žmonės nors traukinių greitis buvo 40–60 km. Naujai planuojamas greitis virš 120 km. Ministro atsakymas buvo labai kategoriškas ir konkretus. Jis teigė, kad viskas daroma pagal projektą. Projektas suderintas su Prienų rajono savivaldybe per kurią eina tos trasos, ant jo yra politikų ir specialistų parašai. Ministro įsitikinimu, jeigu yra padaryta klaida, tai reikia dar kartą dalykiškai tartis ir kalbėtis su visoms suinteresuotoms pusėms – Prienų rajono savivaldybei, projekto savininkui AB ,,Lietuvos geležinkeliai“, projektuotojams.
Kaip Seimo narys pritariu ministrui. Manau, kad tik bandant ieškoti sprendimo galimybių įmanoma išspręsti visas problemas ir užtikrinti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatų įgyvendinimą, kurios sako, kad savivaldybė vykdo valstybės funkcijas, turi užtikrinti teisėtus vietos gyventojų interesus, tame tarpe ir susisiekimo infrastruktūros įrengimą. To ir linkiu mūsų valdžios vadovams ir dar kartą primenu, kad tik kompetentingi specialistai, vadovai gali priimti racionalius sprendimus.
Lietuvos Respublikos Seimo narys Vytautas Kamblevičius